El bosc forma part de l’essència de Bigues i Riells. Ha estat un element fonamental en la vida dels biguetans i riellencs com a font de recursos, i, més modernament, com a lloc d’esbarjo. Una de les tradicions, explica que els boscos de pins de Bigues eren molt propicis per a la construcció de cases, especialment per a fer-ne bigues, i que d’aquí vindria el nom del poble. El pi pinyer forma part de l’escut municipal, en ser un dels símbols principals de Bigues i Riells.
La Festa del pi és una festa que se celebra el mes de novembre, i s’inspira en el culte als arbres i en els rituals pagans relacionats amb l’arribada del solstici d’hivern, i la regeneració de la natura que aquesta estació comporta. A l’hivern, la natura s’atura per esclatar de nou a la primavera. El ritual del pi, doncs, es caracteritza per anar a tallar un pi blanc al bosc i baixar-lo pel carrer Anna Mogas fins la plaça de Miquel Bosch, on és escorçat amb destrals i plantat. Mentre s’aixeca, s’interpreta el tradicional himne de la festa del pi. Un cop alçat, qui vol i pot s’enfila al tronc per intentar agafar els obsequis que hi ha penjats.
Les últimes edicions d’aquesta festa tradicional, han estat marcades per la voluntat de reflexionar i sensibilitzar-nos en relació a la cura del medi ambient. En aquesta direcció, l’any 2018 s’ha celebrat la primera edició de la Festa del Bosc i la Natura, que ha replantejat la