Recicla BiR


Canvia el model de recollida de deixalles per aconseguir una taxa d’escombraries més justa

Enguany s’implementa un nou sistema amb identificació que permetrà reciclar sempre i complirà amb els estàndards europeus de l’Agenda 2030

Al Ple del 17 de juny, es va aprovar el nou model de recollida de deixalles. Aquest canvi suposa un nou sistema de funcionament pensat per complir la legislació europea referent als objectius de reducció de residus de l’Agenda 2030. Des de mitjan octubre, el Consorci de Gestió de Residus del Vallès Oriental s’encarrega d’oferir el servei de recollida de deixalles. Durant uns mesos, conviurà el model que hi ha hagut fins ara amb el nou, per tal que la població s’hi adapti de manera progressiva.

Com canviarà?
En primer lloc s'han dut a terme les obres de condicionament que permeten desenvolupar el nou sistema de recollida basat en illes de contenidors completes, amb totes les fraccions, per àrees. Aquesta mesura està motivada pels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 i lligats a aquests, el compliment dels estàndards de recollida selectiva marcats per la Unió Europea, l’incompliment dels quals suposa una important sanció econòmica que imposarà Europa als ajuntaments.

Es passa a tenir 105 àrees de reciclatge de completes
Amb aquest canvi de model, i amb l'objectiu de facilitar i augmentar el reciclatge, el municipi passarà de tenir 60 àrees de reciclatge a tenir-ne 105 de completes. En aquestes noves àrees, doncs, s’hi podran dipositar totes les fraccions de residus domèstics: envasos lleugers, paper i cartró, vidre, matèria orgànica i rebuig.

Per tant és un canvi necessari, i com més aviat l’apliquin els ajuntaments, menor cost suposarà per la població, ja que la llei obliga que a partir d’ara l’usuari assumeixi el cost global de la recollida de deixalles. Això no implica només els contenidors i els camions, sinó el cost dels abocaments que no s’han separat adequadament per fraccions.

El canvi de model encamina la taxa d’escombraries cap a un preu just: qui no separi correctament les deixalles pagarà més i, per tant, qui faci un mal ús dels contenidors serà penalitzat. L’objectiu és racionalitzar la recollida a través de contenidors amb obertura electrònica mitjançant la identificació personal que funcionarà amb targetes assignades a cada habitatge.

L'1 d'abril començarà el tancament progressiu dels contenidors

Durant el període de substitució dels contenidors antics pels nous i fins a finals de març, els contenidors romandran oberts. A partir de l'1 d'abril, se'n farà el tancament de manera progressiva, per tal que els usuaris es puguin adaptar al nou model de servei, amb la idea que durant aquesta primera fase d'implantació, totes les persones ja utilitzin la targeta identificativa tant per poder recollir dades des d'un bon inici, com per anar-se habituant al nou funcionament.

A partir del dia 1 d’abril, doncs, serà imprescindible l’ús de la targeta identificativa o de l’aplicació per poder obrir els contenidors, ja que s’aniran tancant de manera progressiva i cada usuari haurà d’utilitzar les àrees de recollida que se li han assignat prèviament.

Només es podrà llençar fracció de rebuig dijous i diumenge

En relació amb les fraccions de rebuig, els contenidors només es podran obrir dos dies a la setmana: dijous i diumenge, ja que, com més es recicla, menys fracció de rebuig es genera.




 

























Es podrà reciclar 24/7
D’aquesta manera es podrà reciclar 24 hores al dia, 7 dies a la setmana, ja que els contenidors d’orgànica, de vidre, de plàstic i de paper es podran utilitzar en qualsevol moment. A més, els nous contenidors, que seran més grans que els actuals, permetran una capacitat de reciclatge més elevada i contribuiran a evitar la saturació.


Complir aquesta normativa evitarà possibles sancions econòmiques a més de reduir el cost del servei, gràcies al fet de pagar menys cànon pel rebuig. En definitiva, aquest sistema permetrà traslladar així el principi «qui contamina paga» a la taxa de residus i premiar aquelles persones i comerços que fan un esforç per reduir els seus residus i participar en la recollida selectiva.

Hi haurà un nou servei de recollida de restes vegetals a domicili

A més, la implementació d’aquest nou model anirà acompanyat d’un nou servei de recollida de restes vegetals a domicili, que funcionarà com el servei de recollida de trastos, a demanda. L'Ajuntament facilitarà la primera saca als habitatges que en generin.

Per què ha de canviar el model?
En el marc de les directives de residus de la Unió Europea (UE) s’estableix que l'any 2030 el reciclatge ha d’arribar al 60%, i obliga a reduir dràsticament els residus que van a parar a dipòsits i abocadors. En aquest sentit, els països membres que no arribin a aquests percentatges hauran d’assumir sancions que augmentaran el cost de la gestió de residus i que acabaran repercutint en el rebut d'escombraries.

La UE requereix una taxa de reciclatge del 60% i Bigues i Riells del Fai només arriba al 39,82%
El 2024, la mitjana de reciclatge de Catalunya ha estat d’un 47,11%, i la de Bigues i Riells del Fai d’un 39,82%, un percentatge molt per sota de l’objectiu que fixa la Unió Europea. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Bigues i Riells del Fai ha impulsat el canvi de model del sistema de recollida de residus, tant per complir el mandat de la Unió Europea i evitar una multa a la població com per consciència climàtica.
INFORMACIÓ I DUBTES
Punt informatiu: Centre Cívic i Cultural El Rieral
Línia telefònica de referència: 673 131 226
Correu electrònic: reciclabir@biguesiriells.cat

SERVEIS

DEIXALLERIA BIGUES I RIELLS DEL FAI
 
Adreça: Polígon de Can Barri, carrer dels Esqueis Bigues i Riells del Fai.
Horari:
Dimarts de 16.00 h a 19.00 h
De dimecres a divendres de 9.30 h a 13.30 h i de 16.00 a 19.00 h
Dissabte de 9.00 h a 15.00 h
Diumenge de 9.00 h a 14.30 h
Telèfon: 937 442 120

SERVEI DE RECOLLIDA DE MOBLES I TRASTOS
Horari: el segon i l’últim dijous de cada mes. Servei a demanda.
Telèfon: 938 656 225 (Oficina d'Atenció a la Ciutadania)

SERVEI DE RECOLLIDA DE RESTES VEGETALS A DOMICILI
Horari: els dimecres. Servei a demanda.
Telèfon: 938 656 225 (Oficina d'Atenció a la Ciutadania)

SERVEI DE RECOLLIDA DE ROBA USADA

L’Associació Humana i Càritas es fan càrrec del servei a través de contenidors específics ubicats a la via pública, atenent al conveni amb el Consistori.



CAMPANYA
Des del mes d’octubre el Consistori ha iniciat una campanya de comunicació per informar la població de la implementació progressiva del nou sistema de recollida de deixalles.


El primer pas va ser l’enviament casa per casa d’un sobre amb tres components: una carta explicativa, un fulletó amb les dades de les xerrades informatives i un amb les dates en què cada unitat familiar havia de recollir la seva targeta identificativa.


El segon pas van ser les reunions veïnals, que s’han dut a terme del 4 al 7 de novembre al Centre Cívic i Cultural de Riells del Fai i al Teatre Auditori Polivalent, on la població ha pogut conèixer els detalls del canvi per part de l’equip tecnicopolític de l’Ajuntament, del Consorci de Residus del Vallès Oriental i de l’empresa informadora Soluciones Medioambientales, i resoldre qualsevol dubte.


El tercer pas és el de la recollida de les targetes identificatives. Cada habitatge va rebre un horari de recollida de targetes, posterior a les xerrades informatives. Actualment, qui encara no disposi de la targeta haurà de contactar amb el punt informatiu de referència per sol·licitar-la.


El Consistori mantindrà informada la població de totes les novetats: s’instal·larà un punt informatiu al Centre Cívic i Cultural El Rieral, s'habilitarà una línia telefònica (673 131 226) i el correu electrònic reciclabir@biguesiriells.cat per centralitzar tots els dubtes. Paral·lelament, s’ha creat al web municipal un apartat específic sobre el nou sistema de recollida de deixalles amb una bateria de preguntes freqüents per poder estar-ne informat de manera permanent i actualitzada.