Si es tracta d’una violació de domicili, la situació quedarà resolta amb celeritat. Però, si es tracta d'una usurpació de béns immobles, és important que l'avís arribi abans que hagin transcorregut 48 hores, perquè, en cas contrari, el procés es complica i es pot allargar durant anys.
En cas que una ocupació ja sigui efectiva i els ocupants ocasionin danys o molèsties als veïns, aquests s'han de dirigir al propietari de l'habitatge, que és qui està legitimat per a poder actuar. En cas que el propietari no actuï i toleri amb passivitat les molèsties que es produeixen als veïns, les accions poden anar encaminades contra el propietari.
Com es pot prevenir?
Per últim, i com a mesura de prevenció, és important conèixer si al nostre voltant hi ha habitatges desocupats, embargats o en venda (per un banc), així com també estar pendents de la presència de persones alienes al veïnat que rondin pels voltants o preguntin pels habitatges, o bé es detectin serveis "punxats" (llum, aigua). En cas que es detecti qualsevol d'aquestes situacions, cal avisar immediatament la policia.
També es preveu que, quan es notifiqui la resolució de llançament de l’habitatge, es traslladi el cas a Serveis Socials per tal que actuïn, si escau, en la protecció de les persones que seran desocupades i poden necessitar un habitatge.
Es preveu, doncs, l’existència de protocols i plans que garanteixin polítiques públiques en matèria d’habitatge, per tal de prevenir situacions d’exclusió residencial i, alhora, garantir el compliment de les resolucions judicials de llançament o desallotjament.