Ferran Capdevila inaugura una nova sèrie escultòrica sobre l’1 d’octubre

16/8/2019
“Pressions” es podrà veure a partir del 7 de setembre al vestíbul del Centre Cívic i Cultural el Rieral.
L'escultor biguetà, Ferran Capdevila, estrena una nova sèrie d'escultures sota el títol "Pressions". L'objectiu de l'artista és plasmar la tensió politicosocial que es viu a Catalunya en l'actualitat, a través de la fusta.

El 7 de setembre s’inaugurarà l’exposició a les 18.30 hores al Centre Cívic i Cultural el Rieral i, seguidament, hi haurà una taula rodona amb museòlegs, crítics d’art, coneixedors del context polític de la mostra i el mateix artista per analitzar l’obra de Capdevila en profunditat.
L’artista local ha elaborat deu peces amb un comú denominador, la pressió, tant simbòlica com literal. A partir d'un roure sec, que va caure a la finca de Can Maspons, l'artista ha creat rostres oprimits, balances desequilibrades i un cercle vital viciós, només servint-se d'una motoserra i un trepant.
Ferran Capdevila es caracteritza per produir obres de grans dimensions a partir de la natura d'acord amb el seu compromís amb les arrels. Per a Capdevila, la diferència entre l'art i l'artesania rau en la capacitat de l'art de suscitar pensament i sentit crític. En aquest cas, la nova sèrie de l'artista parla d'una societat acorralada per totes bandes.
10 peces reivindicatives sorgides d’un roure de Can Maspons

Les deu peces es podran tocar. De fet, Capdevila anima el públic a sentir les pressions de ben a prop, ja que aquest és l’objectiu últim de la mostra. Per a Ferran aquesta exposició és una demostració que la gent és conscient del que passa, del fet que estem vius i compromesos.
 
 
 
L’artista busca impulsar els drets catalans a través del sentit crític: “M’agradaria que el públic entengués el plantejament: la necessitat que tothom aporti el seu punt de vista per tal d’agafar consciència. Busco que la ciutadania noti les pressions a què està sotmesa des dels presos, passant per les famílies, fins a tot el poble català”.

El roure centenari que dóna vida a la mostra ha conviscut amb la història passada, ha vist la persecució i l’opressió de la llengua i de la cultura catalanes i, alhora, la lluita de Francesc Maspons i Anglasell, el jurista català amb casa a Bigues, que va ser el vicepresident del comitè executiu del Congrés de Nacionalitats Minoritàries i membre del comitè assessor de les minories nacionals de la Societat de Nacions, per tal d’explicar al món qui eren els catalans.

Aquest mateix arbre també ha viscut els fets d’octubre del 2017. Per això, Ferran Capdevila l’ha considerat el mitjà ideal per lligar art i política.
La relació amb Francesc Maspons i Anglasell rau en el paral•lelisme històric enllaçat pel roure, testimoni de dos moments històrics diferents però, alhora, políticament semblants: la història es torna a repetir. I ara, el paper dels artistes segons Capdevila és seguir l’actualitat i fer servir el seu art de manera crítica per expressar el que passa a la societat.