En vista de la situació de crisi sanitària i confinament per evitar la propagació del coronavirus, la Generalitat de Catalunya reforça els seus serveis perquè cap dona quedi desatesa malgrat la dificultat de mobilitat i atenció presencial.
L
'Institut Català de la Dona oferirà, al
web informació actualitzada de com accedir als diversos serveis d'atenció. A més, es reforça el servei d'atenció telefònica permanent a les dones en situació de violència masclista:
900900120.
S'estan endegant mesures per facilitar, a les dones en situació de violència masclista, l'accés telefònic i telemàtic i per què, malgrat que els serveis han alterat el seu funcionament pel que fa a presencialitat, també puguin ser ateses per una persona professional quan la situació ho requereixi.
L'estat de confinament derivat de la situació d'emergència sanitària pel COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i els seus fills i filles, especialment aquelles que pateixen situacions de risc.
Una situació excepcional de confinament, on la convivència és permanent i forçosa i la mobilitat reduïda o nul·la pot afavorir les situacions de conflicte i violència, de manera similar a les situacions de conflictivitat que es donen en períodes vacacionals, amb l'agreujant de la dificultat per a la víctima de no poder trobar suport de familiars, professionals, i altres recursos.
Alhora, es produeix una situació de menys oportunitats per verbalitzar, compartir o demanar informació o assessorament als serveis, així com per denunciar.
Per tot això, s'estableix el següent:
📍-El Servei 900900120, gestionat directament per l'Institut Català de la Dona, que és un servei gratuït central i una de les portes d'entrada a la xarxa de recursos. Aquest servei tindrà, durant tot el confinament, un pes més important pel que fa a l'atenció de les dones, atès que és un servei telefònic que pot garantir l'atenció en qualsevol moment i hora del dia, també d'emergències.
📍-Es reforça la seva modalitat de comunicació escrita, ja que el servei també atén a través de l'adreça de correu 900900120@gencat.cat. Aquest sistema pot ser més operatiu quan la dona es troba confinada amb l'agressor.
📍-Es demana l'especial col·laboració de les persones de l'entorn, ja que si la dona no pot efectuar les trucades o escriure, siguin les persones de l'entorn les que estiguin amatents a la situació i es posin en contacte directament amb el servei 900900120.
Oficines d'informació i assessorament a dones de l'Institut Català dela Dona prioritzen l'atenció telefònica i telemàtica, excepte en cas d'emergència, que es reprogramen totes les visites i entrevistes presencials fins al 27 de març.
Serveis d'Intervenció Especialitzada (SIE)
Es restringeix l'accés de les persones usuàries als Serveis d'Intervenció Especialitzada, excepte en cas d'emergència, i es reprogramen totes les visites presencials a contacte telefònic o per mitjans telemàtics. Atenen via telefònica en horari habitual de matí i tarda, i de manera presencial només per urgències o amb cita prèvia per a dones ja ateses anteriorment al servei.