Mesures per garantir l'atenció de dones en situació de violència masclista

20/3/2020
La Generalitat engega un programa perquè no hi hagi cap dona desatesa durant el confinament.
En vista de la situació de crisi sanitària i confinament per evitar la propagació del coronavirus, la Generalitat de Catalunya reforça els seus serveis perquè cap dona quedi desatesa malgrat la dificultat de mobilitat i atenció presencial.
L'Institut Català de la Dona oferirà, al web  informació actualitzada de com accedir als diversos serveis d'atenció. A més, es reforça el servei d'atenció telefònica permanent a les dones en situació de violència masclista: 900900120.
S'estan endegant mesures per facilitar, a les dones en situació de violència masclista, l'accés telefònic i telemàtic i per què, malgrat que els serveis han alterat el seu funcionament pel que fa a presencialitat, també puguin ser ateses per una persona professional quan la situació ho requereixi.
L'estat de confinament derivat de la situació d'emergència sanitària pel COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i els seus fills i filles, especialment aquelles que pateixen situacions de risc.
Una situació excepcional de confinament, on la convivència és permanent i forçosa i la mobilitat reduïda o nul·la pot afavorir les situacions de conflicte i violència, de manera similar a les situacions de conflictivitat que es donen en períodes vacacionals, amb l'agreujant de la dificultat per a la víctima de no poder trobar suport de familiars, professionals, i altres recursos.
Alhora, es produeix una situació de menys oportunitats per verbalitzar, compartir o demanar informació o assessorament als serveis, així com per denunciar.
Per tot això, s'estableix el següent:
📍-El Servei 900900120, gestionat directament per l'Institut Català de la Dona, que és un servei gratuït central i una de les portes d'entrada a la xarxa de recursos. Aquest servei tindrà, durant tot el confinament, un pes més important pel que fa a l'atenció de les dones, atès que és un servei telefònic que pot garantir l'atenció en qualsevol moment i hora del dia, també d'emergències.

📍-Es reforça la seva modalitat de comunicació escrita, ja que el servei també atén a través de l'adreça de correu 900900120@gencat.cat. Aquest sistema pot ser més operatiu quan la dona es troba confinada amb l'agressor.
📍-Es demana l'especial col·laboració de les persones de l'entorn, ja que si la dona no pot efectuar les trucades o escriure, siguin les persones de l'entorn les que estiguin amatents a la situació i es posin en contacte directament amb el servei 900900120.

Oficines d'informació i assessorament a dones de l'Institut Català dela Dona prioritzen l'atenció telefònica i telemàtica, excepte en cas d'emergència, que es reprogramen totes les visites i entrevistes presencials fins al 27 de març.

Serveis d'Intervenció Especialitzada (SIE)

Es restringeix l'accés de les persones usuàries als Serveis d'Intervenció Especialitzada, excepte en cas d'emergència, i es reprogramen totes les visites presencials a contacte telefònic o per mitjans telemàtics. Atenen via telefònica en horari habitual de matí i tarda, i de manera presencial només per urgències o amb cita prèvia per a dones ja ateses anteriorment al servei.
SIE Baix Llobregat: 93 685 99 34 siebll.tsf@gencat.cat
SIE Mataró-Maresme: 93 796 13 00 siemataro.tsf@gencat.cat
SIE Vallès Occidental: 93 692 31 83 sievallesoccidental@safareig.org
SIE Vallès Oriental: 93 585 12 23 sievallesoriental@intress.org


El SIAV de Bigues i Riells es manté actiu


El Servei d'Informació i Atenció a la Violència Masclista segueix en funcionament a través de l'atenció telefònica de l'àrea de Serveis Socials del Consistori (93 8656225), de la Policia Local (93867648), dels Mossos d'Esquadra de Caldes de Montbui (938659985) i de l'ambulatori (938659036). El Consistori publica també el contacte del SIAD del Consell Comarcal (938600706).

Altres serveis

Serveis Tècnics de Punt de Trobada (STPT)
Se suprimeixen les visites i entrevistes presencials als Serveis Tècnics de Punt de Trobada del 13 al 27 de març, ambdós incosos, es reprogramen per més endavant i s'ofereixen alternatives de contacte per via telefònica o telemàtica.

Serveis d'Acolliment i Recuperació (SAR) i Serveis Substitutoris de la Llar (SSL)

Aquests serveis funcionen amb normalitat seguint les instruccions per a la prevenció i protecció respecte el COVID19 validades pel Departament de Salut.
Informació dels Serveis del Departament d'Interior.Es cobreixen els serveis policials amb normalitat, entenent els incidents de violència masclista com a prioritaris.

En relació amb l'operativa dels Mossos s'haurà de tenir en compte que qualsevol de les mesures ordinàries de seguiment i /o protecció policials que es fa a les víctimes queden subjectes a realitzar-se o no segons la urgència en el risc per la seguretat de la mateixa víctima i sota valoració d'altres mesures alternatives de seguiment i/o protecció policials que no posin en risc la seva salut ni la integritat física.

Informació dels Serveis del Departament de Justícia - Atenció a la Víctima del Delicte
Es garanteix el Servei d'Informació i Orientació Telemàtica a les Víctimes del Delicte i l'atenció i contenció emocional a les compareixences dels jutjats especialitzats en violència masclista, anomenats VIDO. En la mesura del possible es farà per telèfon i només en casos molt excepcionals un professional acudirà presencialment.

Es garanteix la comunicació amb la víctima en el cas en què es produeixi alguna incidència en algun centre penitenciari o una posada en llibertat d'algun agressor.