Mesures per garantir l'atenció de dones en situació de violència masclista

La Generalitat engega un programa perquè no hi hagi cap dona desatesa durant el confinament.
En vista de la situació de crisi sanitària i confinament per evitar la propagació del coronavirus, la Generalitat de Catalunya reforça els seus serveis perquè cap dona quedi desatesa malgrat la dificultat de mobilitat i atenció presencial.
L'Institut Català de la Dona oferirà, al web  informació actualitzada de com accedir als diversos serveis d'atenció. A més, es reforça el servei d'atenció telefònica permanent a les dones en situació de violència masclista: 900900120.
S'estan endegant mesures per facilitar, a les dones en situació de violència masclista, l'accés telefònic i telemàtic i per què, malgrat que els serveis han alterat el seu funcionament pel que fa a presencialitat, també puguin ser ateses per una persona professional quan la situació ho requereixi.
L'estat de confinament derivat de la situació d'emergència sanitària pel COVID-19 provoca un impacte clar en les dones en situació de violències masclistes i els seus fills i filles, especialment aquelles que pateixen situacions de risc.
Una situació excepcional de confinament, on la convivència és permanent i forçosa i la mobilitat reduïda o nul·la pot afavorir les situacions de conflicte i violència, de manera similar a les situacions de conflictivitat que es donen en períodes vacacionals, amb l'agreujant de la dificultat per a la víctima de no poder trobar suport de familiars, professionals, i altres recursos.
Alhora, es produeix una situació de menys oportunitats per verbalitzar, compartir o demanar informació o assessorament als serveis, així com per denunciar.
Per tot això, s'estableix el següent:
📍-El Servei 900900120, gestionat directament per l'Institut Català de la Dona, que és un servei gratuït central i una de les portes d'entrada a la xarxa de recursos. Aquest servei tindrà, durant tot el confinament, un pes més important pel que fa a l'atenció de les dones, atès que és un servei telefònic que pot garantir l'atenció en qualsevol moment i hora del dia, també d'emergències.

📍-Es reforça la seva modalitat de comunicació escrita, ja que el servei també atén a través de l'adreça de correu 900900120@gencat.cat. Aquest sistema pot ser més operatiu quan la dona es troba confinada amb l'agressor.
📍-Es demana l'especial col·laboració de les persones de l'entorn, ja que si la dona no pot efectuar les trucades o escriure, siguin les persones de l'entorn les que estiguin amatents a la situació i es posin en contacte directament amb el servei 900900120.

Oficines d'informació i assessorament a dones de l'Institut Català dela Dona prioritzen l'atenció telefònica i telemàtica, excepte en cas d'emergència, que es reprogramen totes les visites i entrevistes presencials fins al 27 de març.

Serveis d'Intervenció Especialitzada (SIE)

Es restringeix l'accés de les persones usuàries als Serveis d'Intervenció Especialitzada, excepte en cas d'emergència, i es reprogramen totes les visites presencials a contacte telefònic o per mitjans telemàtics. Atenen via telefònica en horari habitual de matí i tarda, i de manera presencial només per urgències o amb cita prèvia per a dones ja ateses anteriorment al servei.
SIE Baix Llobregat: 93 685 99 34 siebll.tsf@gencat.cat
SIE Mataró-Maresme: 93 796 13 00 siemataro.tsf@gencat.cat
SIE Vallès Occidental: 93 692 31 83 sievallesoccidental@safareig.org
SIE Vallès Oriental: 93 585 12 23 sievallesoriental@intress.org


El SIAV de Bigues i Riells es manté actiu


El Servei d'Informació i Atenció a la Violència Masclista segueix en funcionament a través de l'atenció telefònica de l'àrea de Serveis Socials del Consistori (93 8656225), de la Policia Local (93867648), dels Mossos d'Esquadra de Caldes de Montbui (938659985) i de l'ambulatori (938659036). El Consistori publica també el contacte del SIAD del Consell Comarcal (938600706).

Altres serveis

Serveis Tècnics de Punt de Trobada (STPT)
Se suprimeixen les visites i entrevistes presencials als Serveis Tècnics de Punt de Trobada del 13 al 27 de març, ambdós incosos, es reprogramen per més endavant i s'ofereixen alternatives de contacte per via telefònica o telemàtica.

Serveis d'Acolliment i Recuperació (SAR) i Serveis Substitutoris de la Llar (SSL)

Aquests serveis funcionen amb normalitat seguint les instruccions per a la prevenció i protecció respecte el COVID19 validades pel Departament de Salut.
Informació dels Serveis del Departament d'Interior.Es cobreixen els serveis policials amb normalitat, entenent els incidents de violència masclista com a prioritaris.

En relació amb l'operativa dels Mossos s'haurà de tenir en compte que qualsevol de les mesures ordinàries de seguiment i /o protecció policials que es fa a les víctimes queden subjectes a realitzar-se o no segons la urgència en el risc per la seguretat de la mateixa víctima i sota valoració d'altres mesures alternatives de seguiment i/o protecció policials que no posin en risc la seva salut ni la integritat física.

Informació dels Serveis del Departament de Justícia - Atenció a la Víctima del Delicte
Es garanteix el Servei d'Informació i Orientació Telemàtica a les Víctimes del Delicte i l'atenció i contenció emocional a les compareixences dels jutjats especialitzats en violència masclista, anomenats VIDO. En la mesura del possible es farà per telèfon i només en casos molt excepcionals un professional acudirà presencialment.

Es garanteix la comunicació amb la víctima en el cas en què es produeixi alguna incidència en algun centre penitenciari o una posada en llibertat d'algun agressor.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència de navegació, i oferir continguts i publicitat d'interès. Al continuar amb la navegació entenem que s'accepta la nostra Política de galetes